2020. szeptember 1., kedd

Használtruha szeptember - avagy miért jó turizni, használt ruhát vásárolni

 

Sziasztok! Találkoztatok már azzal a kifejezéssel, hogy "Használtruha szeptember"? Ha még nem, akkor pár szóban, tömören összefoglalom Nektek hogy miről is van szó, valamint adok néhány tippet arra vonatkozóan is, hogy én miért szeretek használt ruhákat vásárolni, turizni járni! A bejegyzés végén pedig találtok majd pár videót is arról, hogy régebben milyen szuper rucikat vásároltam turiban, hátha Ti is kedvet kaptok egy kis kincsvadászathoz!



Mi az a Használtruha szeptember?


Ez a szuper kezdeményezés külföldi eredetű, de nagyon örülök neki, hogy itthon is befogadásra talált, és már több éve (nekem ez a második, nem tudom pontosan mikor jelent meg kishazánkban) egyre többen gondolják úgy, hogy legalább ebben az egy hónapban nem vásárolnak új ruhákat, főleg nem fast fashion üzletekben. Hogy miért fontos ez? Azért, mert a textilipar - különösen a fast fashion márkák - óriási mennyiségű energiát használnak fel a ruhák előállításához, és ezzel több szén-dioxidot köszönhetünk nekik, mint például a repülésnek. Ez pedig hatalmas környezeti terhet jelent az egész Föld számára, nem beszélve arról, hogy ezeknek a tömeggyártott ruházati termékeknek mekkora része köt ki végül hulladéklerakóban.


Én nem szoktam szezononként megújítani a ruhatáram, igyekszem mindig csak egy-egy darabbal feldobni az aktuális készletemet, és az új cuccok is általában olyanok, amiket aztán a többi évszakban is tudok majd viselni, beépíthetem a réteges öltözködésbe például. Szerintem aki követ Instagramon (@Beautycrumbsvlog) annak ez már amúgy is feltűnt, hogy az "outfit" képeimen általában már látott ruhadarabokban vagyok. De! Nem szeretném ezt a posztot elvinni a "bort iszik és vizet prédikál" vonalba, így meg kell említenem, hogy én is járok olykor plázákba shoppingolni, bár szerencsére mióta kintebb költöztünk a városból, már nincs úgy indíttatásom ott lófrálni. Valamint én is szoktam fast fashion üzletekben is vásárolni, akciókra vadászni, de a mennyiségen van a hangsúly. Míg régen például egy kuponos akcióban képes voltam akár 10 ruhát is megvenni egyszerre, ma már nem vonz sem az ilyen semmitérő akciózás, sem az új ruhadarabok birtoklása, sőt, szerintem kifejezetten káros a fiatalok számára amit például az Instán látnak, hogy egy-egy influencer kétszer nem látható ugyan abban a szettben. Persze kivétel ha valaki a reklámokból él és ez a munkája, én már szerencsére ezt fel tudom ismerni és szelektálni. 


Én személy szerint nagyon szeretek turizni, nem zavar az az összevisszaság, bizonytalanság ami ott fogad, mert ugyebár ott kvázi ömlesztve vannak előttünk a ruhák, és soha nem lehetünk abban biztosak, hogy fogunk találni pont olyan darabot, amit keresünk. Például, ha szeretnél a nyaralásra egy fehér csipke ruhát, ami szuperül mutatna rajtad a tengerparton, akkor azt javaslom csak úgy indulj el turizni, hogy felkészülsz arra a lehetőségre is, hogy egy darab fehér ruhát sem fogsz találni, nemhogy csipkéből. Igen, velem is előfordult már ilyen!


A használtruha szeptember kihívás, vagy mozgalom lényege tehát az, hogy ebben a hónapban nem vásárolunk új ruhát, ha valamire mégis szükségünk lenne, akkor azt használt ruhából pótóljuk. Nos, én már rutinos turizónak számítok szerintem, több éves kapcsolatom van az ilyen - jellemzően Angliából behozott - ruhaneműket árusító üzletekkel, így most megosztok Veletek néhány tippet, hogy hová és merre érdemes elindulni!


Hol vehetünk használt ruhát?

  1. Gardróbvásár: ez egy olyan mini rendezvény, amit jellemzően néhány ismertebb ember rendez meg offline módon (vagyis személyesen be tudsz menni és akár még próbálhatsz is). Ezen az eseményen az ő alig használt ruhadarabjait vásárolhatod meg jutányos áron. Itt jellemzően márkás, drágább, trendibb ruhadarabok vannak, és persze táskák, cipők és kiegészítők is.
  2. Helyi adok-veszek csoportok: minden kerületnek, városrésznek, falunak vagy épp megyének vannak ilyen eladós fórumai Facebookon, érdemes rákeresni, mert akár nagyon olcsón is hozzá lehet itt jutni nagyobb ruhacsomagokhoz is. 
  3. Tematizált adásvételi csoportok: vannak a Facebook-on kimondottan egy meghatározott körre szakosodott adok-veszek csoportok is, pl: egy adott márka csoportja, csak kislány ruhákat árulok csoportja, stb.
  4. Garázsvásár: ez az egyik legkényelmesebb módja talán a használt ruha beszerzésnek, főleg akkor jó, ha ismered azt aki a vásárt tartja, ismered a méreteit, stílusát, így könnyen be tudod azonosítani hogy milyen jellegű ruhákkal találkozhatsz nála, csak elsétálsz jobbik esetben és kész.
  5. Turkáló: nagyon népszerű és ma már szerintem minden kis faluban is található belőlük legalább egy. Változatos a felhozatal, vannak darabáras és kilós üzletek is. Ki kell ismerni az egyes üzletek kínálatát, van ahol magas minőséget árulnak, van ahol pedig inkább "játszós" ruhákkal találkozhatunk.

Miket vásárolhatunk second-hand?

Igazából szinte bármit! Megoszlanak a vélemények arról, hogy bevállalható-e például cipő, fürdőruha netalántán fehérnemű vásárlása használtan. Szerintem ezt döntse el ki-ki maga, mindenesetre minden ruhadarabot alaposan ki kell mosni és akár fertőtleníteni használatbavétel előtt! Én erre a feladatra a Sanytol fertőtlenítő mosószeradalékot használom, ami egy klórmentes fertőtlenítő, így színes ruhákhoz is bátran használható, mosógépbe is rakható és ami a legfontosoabb, gomba -, baktérium - és vírusölő hatása is van! Ráadásul bármely drogériában megtalálható, vagy nagyobb áruházláncok polcain. Azt hiszem ennek fényében semmi nem állhat közénk és a használt ruhák közé, jó válogatást!

Most pedig jöjjön néhány videó amiben azt láthatjátok, én milyen kincsekkel szoktam hazatérni egy-egy turizás alkalmával!







Ti szerettek turiba járni?

Anett



0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

 

Beautycrumbs Copyright © 2011 -- Template created by Beautycrumbs -- Powered by Blogger