2020. május 25., hétfő

Fényvédelem gyerekeknek- erre figyelj fényvédő választásakor!


A gyerekek bőre különösen érzékeny a napsugárzásra, és bizony már újszülött kortól oda kell erre figyelnünk. Emlékszem, az első gyermekem esetében (télen született) mikor az első napsugarakkal találkozott, még elég tanácstalan voltam, és talán a legkézenfekvőbb megoldást választottam, már ami a fényvédelmet illeti. Most megosztom veletek a saját tapasztalataimat, mikor és mire figyeltem különösen ezen a téren!



Emlékszem, kemény tél volt, mikor az első lányom született. Ez mondhatni semleges időszak a fényvédelem tekintetében, már ami az újszülötteket érinti (nekünk, felnőtteknek ugyan úgy kell vigyázni ilyenkor is, főleg az arcbőrünkre). Hiszen ilyenkor a babák alaposan be vannak csomagolva ruhákba, több rétegbe is, illetve a mózeskosár (vagy a hordozó, amivel a testünkhöz öleljük) szerintem teljes mértékben megvédik a napsugárzástól. A kezdeti időszakban tehát egyáltalán nem foglalkoztatott a fényvédelem, de amint jobbra fordult az idő, és megjelentek az első igazán melengető napsugarak, valahogy mindenhonnan az jött, hogy "hagyj érje a kis arcocskáját a nap melege". Igen ám, de ekkor már nem lehet megúszni a fényvédelem kérdését! Máris mondom, milyen tapasztalatokkal lettem gazdagabb a kezdeti időkben, aztán hogyan alakult a további kapcsolatunk a gyermekeknek szánt napozó készítményekkel, hiszen most már elmúlt 5 éves, önálló nagylány, így mára igazán könnyű dolgom lett ezen a téren.

Fényvédelem csecsemőkorban


Amit nagyon hamar megtapasztaltam, az az, hogy egy ébren lévő kisbabát borzasztóan nehéz bekrémezni! Bármivel! De fokozottan igaz ez, ha az arcocskáját akarjuk bekenni, a kezeiről pedig ne is beszéljünk, hiszen mindent a szájába vesz, elsősorban a saját ujjacskáit, aztán matat az arcán, belekeni a szemébe, nem egyszerű ez a dolog maradjunk annyiban. Bevallom, eleinte - ahogy a bevezetőben is írtam már - a legkézenfekvőbb megoldást választottam inkább, fizikailag védtem a káros sugaraktól. Hogy ezen mit értek? Nos, én voltam az az anyuka, akinek a 3-4 hónapos babája a tavaszi melegben is még a mózeskosárban feküdt, felhúzott kupolával, plusz napernyővel a babakocsira szerelve, és természetesen tetőtől-talpig felöltöztetve vékony ruhácskákba. Sőt, igazából elég sokáig ezt a módszert alkalmaztam, konkrétan nem hagytam hogy direkt napfény érje a bőrét. Miközben anyukák ültek a padon, a tűző napon, a babájukkal, én inkább az árnyékban sétálgattam, és vigyáztam, hogy ne érje közvetlenül napfény a bőrét. Tudom, vannak akik szerint ez is kevés, és ugyan úgy szükség lett volna fényvédő krémre is, de nagyon vonakodtam rákenni, az előbb ismertetett okok miatt, vagyis hogy lenyalja, belekeni a szemébe stb. Ez (is) mindenkinek egyéni döntése természetesen, hogy melyik utat választja, én azt vallom a mai napig, hogy hiába kenek rájuk bármit, attól még jobb, ha nem a tűző napon üldögélünk (és ez a felnőttekre is igaz). Persze egy nagyobb gyermeket nehezebb az árnyékban, és ruhák alatt tartani, de a mai napig ez az első amit megpróbálok velük, ha tavaszira fordul az idő.

+ 1 tipp: vannak kifejezetten csecsemőknek készült fényvédő termékek is, az úgynevezett baba naptej direkt az ő fiatal bőrükre lett kitalálva, maximális védelmet nyújt a nap káros sugaraival szemben.


Fényvédelem kisgyermekkorban


Ahogy növekszik a gyermek, úgy lehet fokozatosan hozzászoktatni ahhoz is, hogy ha kimegyünk a szabadba akkor fényvédő termékeket kell használnunk. Nagyon fontos a rendszeres és következetes szoktatás, ezek a termékek nem csak a nyaralásra, nyári szünetre, vízpartra lettek kitalálva, hanem mindennapi használatra. Kirándulásra, a kertbe, biciklizéshez és az óvodai udvari játékra is. Szerencsére nálunk az óvoda nagyon együttműködő ebben a kérdésben, és lehet bevinni naptejet, és be is kenik vele azt a gyermeket, aki magának nem tudja ezt megtenni. Nos, az az igazság, hogy az én nagylányom mire oviba került már mestere volt a kenegetésnek, sosem volt szüksége bent az oviban segítségre ehhez. 

Ennek két egyszerű oka van:
  1. A rendszeres és következetes fényvédő használat. Ehhez nálunk sajnos az is hozzátartozik, hogy hamar kiderült róla, hogy napallergiás, vagyis a legkisebb "igazi" napsütésre apró pöttyök jelennek meg a bőrén és ki is pirosodik. Ezért mi nem spórolunk a naptejjel már az első tavaszi napsugarak megjelenésekor sem, alaposan bekenjük és amennyire lehet az árnyékos helyen tartjuk.
  2. A gyerekbarát kiszerelésű naptejek. Léteznek ugyanis olyan verziók, amikkel egy gyermek is könnyedén elboldogul. Természetesen spray változatot nem adnék a kezébe, de a golyós vagy épp stiftes verziókkal simán bekeni magának még az arcát is. Érdemes persze ezt is gyakorolni!


Kiszerelésben tehát én mindenképp olyat ajánlok, amivel a gyermek maga is tud "kenekedni", eleinte persze szülői felügyelettel, aztán akár egyedül is. Higgyétek el, sokkal jobban fogja élvezni ezt az egész macerálást, ha magának is meg tudja csinálni, mint a felnőttek. Termékek közül én azokat kedvelem, amik fizikai fényvédőt tartalmaznak. Ezek előnye a kémiai fényvédőkkel szemben, hogy bizonyos mértékig vissza is tükrözik az UV sugarakat, a bennük lévő ásványi anyagok (cink, titánium) által. Mi évek óta használjuk a Bioderma Photoderm Kid Spray-t, különleges összetételének köszönhetően belső "biológiai védelmet" is nyújt, mert stimulálja a bőr védelmi rendszerét és növeli immunitását napozás közben. Nem mellesleg többszörösen vízálló, vagyis nem kell állandóan kenegetni, mikor a gyerek kiszalad a vízből, nem ragad, és nem hagy fehér réteget a bőrön.


Ti milyen fényvédőt használtok a gyerekeknek?
Anett

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

 

Beautycrumbs Copyright © 2011 -- Template created by Beautycrumbs -- Powered by Blogger