2015. június 18., csütörtök

Személyes | Mit vegyél / ne vegyél a babának?...és magadnak

Kezdőként nagyon nehéz megitélni mire lesz feltétlen szüksége a babának, főleg ha a családban már régen volt kisbaba - azért 15 év alatt elég sok minden változik, új dolgok jönnek, régiek mennek, más a megitélése nem csak a gyermeknevelésnek hanem az egyes használati tárgyak szükségességének is. Én is sokszor hallottam hogy "az én időmben ilyen nem volt", "bár akkor lett volna ilyen mikor kicsi volt" és ehhez hasonlók, mikor egy-egy praktikusnak tűnő dologról kérdeztem a családot, igy jobb hiján maradt a net mint tájékozódási eszköz. Ezért gondoltam én is összállitom a magam kis listáját igy 5 hónap távlatából hogy mik azok amik szükségesek szerintem! 

Először is, az a legfontosabb hogy tudd, ami nekem (vagy másnak) bevált, neked nem biztos hogy be fog, és forditva. Ez nem a szentirás, ha valami megtetszik és úgy érzed szükséges, akkor vedd meg, legfeljebb nem használod majd! Ha pedig nem értesz egyet az is helyén van, nem mindenkinek azonosak a szükségletei.

Mérd fel a lehetőségeid, kapsz kölcsönbe dolgokat? Esetleg van amit használtan is bevállalnál? Sajnos mi nem tudtunk kölcsönkapni semmit, mint már irtam régen volt kisbaba a családban, már mindenki továbbadott a babaholmikon. Pár dolgot szerettem volna használtan venni de végül letettem róla:

  • bababútor: nem találtam olyat ami tetszene, és a későbbiekben is jól kihasználható, bővithető. Sajnos sokan nem vigyáznak a szép bútorokra ezért sok karcos, firkás, matricás, lelakott összállitásokat találtam csak.
  • babakocsi: bevallom én féltem hogy mennyire megbizhatóan tart egy olyan váz, és egyéb tartó alkalmatosságok amik már ezerszer voltak szétszedve. Egy jó minőségű kocsinál persze elvárható hogy 2-5 év múlva is használható legyen de elég egy laza műanyag és már le is huppant a hordozó a vázról amikor felkapatok vele a járdán. 
  • elektromos cuccok: végül beláttam hogy egyikre sincs szükségem - különböző melegitő alkalmatosságok, babamérleg, mellszivó, bár az utóbbi kettő mégis van mert végül kellett. Mérleget a patikából kölcsönzünk, mellszivót párom vett mikor szükség lett rá igy otthon várt minket mire hazajöttünk a kórházból.


Az alapdolgok
Kiságy, pelenkázó
Én mindenképpen hosszabb távú megoldást szerettem volna a kiságyat illetően ezért kombi kiságyakat néztünk, mig végül a külön kiságy + pelenkázó komód mellett döntöttünk. Azért ez lett mert a kiságy átalakitható, igy növekedésétől függően kb 8 éves koráig jó lesz. A hozzá tartozó pelenkázó pedig komóddá alakitható. Valamint a bútorcsaládnak vannak további szekrényei is, igy később bővithető a szoba a hozzá illő darabokkal. A miénk orgona, igy néz ki ha több elemmel van bővitve:
Egyelőre feleslegesnek tartottuk nagyobb szekrény vásárlását, ezért a babaruháknak egy komódot vettünk az Ikea-ban ami egyáltalán nem illik a kiságyhoz, viszont a későbbi terveinkhez annál inkább és méret ügyileg (ez volt a legfontosabb) szintén ideális.

Hordozókenő és babakocsi
Olyat vegyél ami újszülöttnek való, légyszi! Annyit látom a parkban sétálva hogy picike babákat nem megfelelően tolnak kocsiban/kötnek magukra nők, borzasztó... Egy baba fél éves koráig legjobb ha mózeskosárban babakocsizik, ez tesz jót a gerincének. Az autós hordozó néha megengedett, mert azért néha muszáj, de hosszú távon káros rá nézve. A kendőkről nem tudok nyilatkozni, nekem nem szimpi, igy nem próbáltam, de mindenképp utána kell nézni melyiket milyen kortól ajánlják, illetve ha van lehetőség ki is kell próbálni őket. 

Tisztálkodás/pelenkák
Nem kell előre betárazni több csomag pelenkával! Felesleges, és lehet hogy azt a márkát nem is fogja birni a bőre. Akkor mit kezdesz a sok felesleges pelussal? Meg aztán az újszülött méretet hamar kinövi, lehet a nyakadon marad pár csomag pelus. Ugyan ez a törlőkendővel is, lehet hogy amire azt gondolod jó lesz, az nem válik be és allergiás reakciót vált ki. Az orvos által felirt "kezdőcsomagot" tisztálkodási szerekből vagy kiváltod vagy nem, sajnos nekem nem mondta senki hogy ENNYIRE sz.ar mind összetételben mind pedig használhatóságban a patikai cucc, szóval kiváltottuk, de maradjunk annyiban hogy van annál jobb is :)
A koszmó elleni sampon is ráér akkor ha előjött a baj. Egyébként azt mondják ártalmatlan dolog, csak nem szép látvány. Szofinál is előjött pár hetesen, először próbálgattam babahajkefével letisztitani, de megmaradt. Nem lett sem nagyobb sem csúnyább, nem is volt látványos, de zavart. A sampon pikkpakk elűzte, A Babe-ra esküszünk azóta is, megelőzés céljából használjuk továbbra is.

Táplálás
Ne vegyél előre tápszert! De tényleg ne! Sajnos sok fórumon olvasom hogy "vettem egy dobozzal előre mert mi lesz ha...aztán most mit kezdjek vele?" Ha úgy adódik hogy szükség van rá akkor ne aggódj, a kórházban fognak javasolni egyet, nem neked kell dönteni. Ez nem úgy működik hogy ott fekszel/fekszetek a babáddal egymásra utalva 3 napig a kórházban és senki felétek se néz. Minden nap van vizit, és bármikor kérdezhetsz, segitenek és ha kell, igen akkor ha kell fogsz kapni tápszert.

Cumisüveget vehetsz egyet, főleg nyári babáknál jól jöhet ha akarsz neki adni vizet, de valaki ezt sem javasolja, ez már egyéni döntés hogy miként vélekedsz az itatásról. Ha nem akarod semmiképp itatni akkor felesleges előre cumisüveget venni. Vagy ami jobb, az a kis itatós pohár, azzal lehet próbálkozni ha nem vagy cumi párti. Nagyon cukin tudnak belőle "lefetyelni" a babák :)

Kiskanál esetleg jól fog jönni gyógyszerek beadásához.

Szoptatási kellékek
Mellszivó
Sok mindenre használható, tejserkentésre, a csomók kilazitására, vagy ha nem tud mellből szopni a baba akkor lehet neki fejni. Szerintem az elektromos a jó, én mindkettőt próbáltam a kórházban és a kézitől teljesen kivoltam 20 perc után. Mivel a kórházban látszott hogy szükség lesz rá ezért párom elment és megvette hogy mire hazajövünk legyen itthon. Az eladó hölgy nagyon kedvesen ajánlott további kellékeket is hozzá, igy lettek tejtároló poharak is itthon.
Szoptatópárna
Szerintem a világ egyik legjobb találmánya főleg hogy van elefántosban is! Persze, simán helyettesithető egy hagyományos párnával, csak annál jobban el kell igazgatni a dolgokat és nem is tart annyira. Még a kórházban mutatta a nővér hogyan lehet párnával szoptatni és kényelmes volt, sokkal kényelmesebb mintha kézben tartanám. A párnának köszönhetően az egyik kezem szabad, tudok a párna segitségével például még körmöt is vágni. Mármint nem a sajátomat! Az enyém egy többfunkciós párna, lehet használni baba alá téve a hason fekvés könnyitésére, később pedig az ülés megtámasztásához, van hozzá egy rezgő kis szerkezet is (elemes) ezzel ringatja is a babát. Ne kérdezzétek, nem tudom...ezt még majd később kipróbáljuk :) Ja és persze elefántos, mondtam már? Mikor először voltunk babacuccokat nézni már akkor kiszúrtam és végül itthon várt minket ő is.


Bimbóvédő
A szoptatás csodálatos dolog, persze, de ugyanakkor fájdalmas is tud lenni. Sokan ellenzik a bimbóvédő használatát mert hogy cumizavaros lesz tőle a baba. De őszintén, van az a pont amikor már nem érdekel, nálam legalább is volt, sajnálom ez van. ....egyébként a csecsemős nővér is azt mondta használjam nyugodtan, megvan az esély hogy hozzászokik (=cumizavar) de egyáltalán nem biztos. Végül mire a 3 hónapos kort betöltötte Szofi, szépen leszokott róla.
Ide sorolnám a  Bimbóvédő krémeket, ha kell majd megveszed addig meg feleslegesen áll a polcon.

Tejtároló alkalmatosságok
Ezekből sem érdemes előre betárazni sokat mert lehet hogy nem tudod kihasználni őket. Nekem két doboz (összesen 10 db) kis műanyag dobozom van, zárható fedővel. Az egyik garnitúra Avent (mondtam hogy sok mindenre rábeszélték az eladó hölgyek) a másik Mam-os. Nekem a Mam jobban bevált, jobban záródik és stabilabb is. Az zacskós megoldás nekem nem volt szimpi, meg aztán annyi nincs is fölöslegben hogy literszámra fagyasszam. Amúgy is van egy eltarthatósági ideje az anyatejnek, nem lehet több hónapig fagyasztani. Ezekben a poharakban később lehet bébiételt is fagyasztani/magunkkal vinni, igy azért elég hasznosak.




Gyógyszerek/gyógyászati eszközök
Lesz egy pár amit a gyermekorvos felir, ezeket nyilván meg kell venni. De a különböző hasfájásra való szerek ráérnek akkor ha már aktuális a dolog. Erről is érdemes az orvost/védőnőt kérdezni hogy mit ajánl. Nálunk az Infacol és Biogaia keveréke volt a nyerő, sajnos ez olyan dolog hogy ki kell tapasztalni kinél mi válik be. Ráadásul van az a lehetőség is hogy kivárod mig az idő megoldja, kinövi a baba a hasfájást és nem adsz neki semmit. 

Orrsziporszi...hát az egy nagy találmány. Először undorodtam tőle bevallom és bele se mertem gondolni hogy porszivoval fogom szivni a kisbaba orrát. Szerencsére erre nem lett szükség, viszont néha szájjal - igen, tudom, ez nagyon undi, nekem ráadásul nem is megy, gyenge a tüdőm - szippantjuk ki. Szofi már ismeri, ha az én kezemben van az eszköz akkor vigyorog, ha az apjáéban akkor hátracsapja a fejét és hadonászik. De egyébként ártalmatlan dologról van szó, ezt is mint oly sok mindent ebben az irományban a védőnő ajánlotta.

A borostyánláncot kérlek felejtsd el, vagy előtte keress rá a neten hogy valójában mi is az amit borostyánlánc néven árulnak itthon. Amellett hogy veszélyes még haszontalan is és rém gagyi már bocsánat.

Lázmérés...babák esetén a végbélben mérünk lázat én igy tanultam, ehhez egy rugalmas végű lázmérő kell. Mivel ilyenem van itthon igy ezt nem kellett venni. Viszont ebből következik hogy a "cumis" lázmérő és homlok lázmérő meg a társai teljesen haszontalanok.


Játékok
Szofi egész "fiatalon" kapott játszószőnyeget és nagyon tetszett neki, azt hiszem alig múlt 1 hónapos és már érdeklődve figyelte. Szerintem egy jó szőnyeg hosszú távon is használható, a miénken cserélhetők a játékok, van rajta tükör és a katica zenél is, szóval variálható. Ez egy Bright starts szőnyeg, elég uniszex a szine igy esetleg egy kisfiú is jól mutat rajta :)) szerintem megéri egy ilyen szőnyegre beruházni.
Zenélő körforgó a kiságyba jól mutat, de nálunk nem lett volna praktikus, illetve nem lett volna kihasználva ugyanis a kiságyba akkor teszem ha aludni kell. És nem játszani. Ráadásul Szofi hason alszik. Szóval nem lett volna célszerű bekapcsolnunk fölötte egy zenélős játékot, nálunk ez igy kimaradt. Ennek továbbfejlesztett változata ami csillagokat vetit ki a plafonra...szép, szép, de ha azt akarjuk hogy aludjon a gyerek akkor nem biztos hogy ez kell. 

 A Babahinta/pihenőszék praktikusnak tűnhet de nálunk csak akkor van használatban - hintánk van - ha ott vagyok vele, lökdösöm és énekelek neki. Hiába elemes és működne magától is, amint ott hagyom már mászna kifele, nem szeret benne egyedül, csak úgy üldögélni. Hiába vagyok látótávolságban, akkor is kikívánkozik belőle. Inkább később, majd ha már tud ülni beruházunk egy jó fajta etetőszékre, abban fog odaülni az asztalhoz. Talán ezek miatt azt mondom felesleges beruházás volt.

Viszont mindenféle kisebb csörgő, rövid szőrű plüss jöhetnek!

Elektromos kütyük
A legmegosztóbb dolog talán a légzésfigyelő, ami bár nagyon hasznos, mégis a legtöbb babánál felesleges. Nekem a kórházban a szülésfelkészitőn is ezt mondták illetve a védőnőm véleménye is ez, ha a baba nem indokolja (egészségesen született) akkor felesleges stressz forrás a szülőknek. Ráadásul van hogy a baba nem az ágyában alszik el, hanem pl mellettem a nagy ágyban szoptatáskor. Olyankor hogy tegyem alá, vagy ébresszem fel esetleg feküdjek mellette mig fel nem ébred? Vagy aludhat a játszószőnyegen, lent a habtapin vagy akárhol. Nem beszélve arról hogy hamisan is jelezhet, ha lemászik róla alvás közben.

A másik ilyen amit a párom nagyon szeretett volna amúgy az a bébiőr. Egy kis lakásba teljesen felesleges szerintem és sikerült őt is meggyőznöm szerencsére. Vannak ebből is vérprofik amik éjjel látnak és monitoron is nézheted a babát, nem mondom ha kint lennék a kertben ő pedig bent aludna akkor jól jönne, de szerintem az esetek többségében felesleges.

A babamérleg nagyon hasznos tud lenni a kezdeti időkben, de jobban megéri bérelni vagy használtan megvenni. Mi béreltük, vagyis béreljük - jesszus már lassan 5 hónapja, vissza kéne vinni! - ugyanis kezdőként nagyon féltem hogy nem eszik rendesen. Ugye a kezdet kezdetén az újszülöttnek az egész világ új ezért elég sok mindenért tud sirni és a szülő hajlamos azt hinni hogy kevés a táplálék vagyis éhes. Ez a szoptatáskor van igy mert honnan tudnám hogy abban a másfél/két órában amig szoptatok vajon mennyit evett ténylegesen? Igen, az elején vannak ilyen hosszú futamok, és még nem is ez volt a leghosszabb de a lényegen nem változtat, az idő nem egyenesen arányos a bevitt táplálék mennyiségével. Szóval mértem és a mai napig mérek is minden étkezést. Bár tegyük hozzá hogy már eléggé felesleges....

Sterilizálók...ezekről érdemben nem tudok nyilatkozni, nem néztem utána mert nagyon feleslegesnek tartottam őket. Vettem egy üveg sterilizáló folyadékot hogy majd abba áztatom a cuccokat, de egyrészt rohadt büdös vegyszer szaga van én abba babacuccot bele nem raknék másrészt a kifőzés gyorsabb. Szóval kifőzés, igen, ilyen egyszerűen oldom meg a sterilizálást. Nekem a védőnő is ezt javasolta, sőt, azt mondta elég egy héten egyszer kifőzni a dolgokat, én e szerint járok el azóta is, semmi gond nem volt ebből.

És végül a cukiságok amik nélkül lehet élni, de azért jó ha van otthon belőlük!
Babanapló
Én imádom fényképekkel és kis leirásokkal őrizni az emlékeket. Lehet beletenni hajtincset meg kórházi szalagot, kéz és lábnyomatot, szerintem nagyon cuki.

Milestone cards
A fejlődési mérföldkövekhez kártyák tartoznak, ezeket teheted a baba mellé mikor fényképezel. Először mikor megláttam úgy voltam vele hogy felesleges de már bánom, most már nagyon tetszik! Nem tudom mitől változott meg a véleményem, biztos mert sok fényképen láttam már, de jó lett volna ha az elejétől van ilyen kártyacsomagunk. Szerintem ötletes. Magyarul és angolul is elérhető.

Kiegészitők (fotózáshoz vagy csak úgy)
Személy szerint én szeretem feldobni a képeket egy-két érdekes/különleges/cuki kiegészitővel. Ilyen volt például a balerinaszoknya is amit a 3 hónapos képek készitésekor viselt Szofi, vagy a cuki fejpántok, és ez a kis lábdísz. Érdemes ebay-en nézelődni ott nagy a választék és viszonylag olcsón lehet hozzájutni dolgokhoz, de itthon is lelőhely bőven.


Azt hiszem elég hosszúra sikeredett ez a poszt, lenne még mit felsorolni de inkább egy következő alkalommal. Osszátok meg velem hogy nálatok mik voltak a hasznos/haszontalan babaholmik, hiszen én is még csak most "tanulom"!



0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

 

Beautycrumbs Copyright © 2011 -- Template created by Beautycrumbs -- Powered by Blogger