2019. július 15., hétfő

5 tanulság a szoptatásról - amit csak a második gyereknél tudtam meg! | #momlife


Sziasztok! Gondoltam megosztom veletek a szoptatással kapcsolatos azon tévhiteket, amiket én hallottam és be is dőltem nekik. Nyugodtan egészítsétek ki a listát, hogy mik azok a mondások, amiket sokat hallottatok a szoptatással kapcsolatban, és szerintetek nem állják meg a helyüket%



1. Szoptatni mindenki tud - HAMIS
Azt szokták mondani hogy egyetlen fizikai akadálya van a szoptatásnak, mégpedig ha valakinek nincsenek tejmirigyei. Viszont azt elfelejtik mondani hogy lelki akadályai is lehetnek a dolognak... Sajnos amikor nem úgy alakulnak a dolgok a szülésnél, amikor van valami amit nem úgy tervezett az ember és mégis bekövetkezett, amikor esetleg akkora fájdalmai vannak hogy minden gondolatát a fájdalom legyőzése teszi ki és amúgy is az "újdonsült szülőség" igenis tud ijesztő lenni... na akkor bizony akár lelkileg is akadályoztatva lehet a tejtermelés. Biztos vagyok benne hogy nálam is ez volt az első szülés után, egyszerűen annyira nem ilyennek képzeltem el az egészet, ehhez jött a borzasztó fájdalom (igen, nem csak a császáros seb fájhat...) és még az a mérhetetlenül elutasító és kissé lenéző közeg ami a kórházban fogadott, egyszerűen nem tudtam szellemileg toppon lenni, nem tudott a testem koncentrálni a "feladatra", ezért csak részben sikerült szoptatni Szofit. Szerencsére a második szülésem már közel sem ilyen volt, ezért tudom és érzem - vagyis éreztem - mi a különbség, mikor minden rendben van "fejben" is.

2. Ha nincs előtejed nem fogsz tudni szoptatni - HAMIS
Vagy ennek az ellenkezője ugye, "ha van előtejed, akkor biztosan tudsz majd szoptatni", bár nálam csak az első eset állt fenn mindkétszer, vagyis nem volt egy csepp sem. Vártam, vártam, türelmesen majd türelmetlenül, mert annak bizony meg kell jelennie mindenkinél, hiszen a tested jól működik, és felkészül a kisbaba érkezésére. Legalábbis nagyon sok helyen még mindig ezt nyilatkozzák az előtejről, pedig ez csak részben igaz. Nem követelmény ugyanis a sikeres szoptatáshoz, hogy már szülés előtt legyen tejed. Első terhességnél még meg tudtak ilyennel vezetni, a védőnő is kérdezgette folyton, hogy van-e, én meg néha nyomkodtam is, hátha csak elő kell csalogatni, de semmi. Részben talán ez is hozzájárult az első sikertelen szoptatós sztorimhoz. Másodszor már nem tudtak ilyennel megvezetni, és nektek sem ajánlom hogy ebből bármiféle messzemenő következtetés levonjatok a majdani szoptatás sikerességét illetően!

3. A szülést követő 2-3 napban megindul a tejtermelés - HAMIS
Persze, mint a "hálivúdi" sikerfilmekben, a baba egyből mellre cuppan és már eszik is édesdeden. Nos, van akinél így van, de sajnos nem törvényszerű hogy mindig, mindenkinél pont ugyan így megindul elsőre a folyamat. Valamint ez sem garancia arra, hogy sikeresen és sokáig fogod majd tudni szoptatni a babádat, ez ugyanis több tényezős dolog. Nekem első szülésnél sem volt kb 4 napig szinte semmi tejem, ugye már említettem hogy az első gyermekem tápszeres kiegészítést is kapott. Nos, ez sem a világ vége, bár akkor kicsit belehaltam én is (...) de másodszor már nem tudott ez sem elkedvetleníteni. Második szülésnél sem volt azonnal semmi tejem, sőt, nagyon kevésen múlt hogy ne tápszeres papírral jöjjünk haza, egyetlen "szerencsénk" az volt, hogy a főnővér még visszaküldött a szobába szoptatni, amíg ő megírja a papírokat, és annak az eredményétől tette függővé hogy ír-e tápszeres receptet. Csoda, de 20 grammot sikerült kb 20 perc alatt szopiznia, úgy hogy előtte napokban 10-et is alig tudtunk mérni. Otthon is még küzdöttünk pár napot, a védőnő minden nap jött és tartotta bennem a lelket, aztán csak sikerült!


4. Ha nem tudsz fejni nincs tejed - HAMIS
Ó az én órákig tartó fejéseim és a 20 ml produktumok... mennyit sírtam miatta te atyaég... persze csak az első babánál, a másodiknál nagyon hamar elraktam a fejőgépet. Próbáltam szaporításra használni, meg hogy fejjek egy kicsit a tápszeres pótlás helyett, de nem hazudok, ha 40 perc alatt 30 ml sikerült akkor már örültem! Mellette persze majd meghaltam úgy fájtak a melleim, mert ugye a baba is szopizik órákig, aztán rámentem a géppel is, borzasztó volt és senkinek nem ajánlom! Ha nem megy, nem szabad erőltetni! Sajnos nekem az első babánál a védőnő is eléggé nyomta a fejést, meg hogy fejjek kézzel (???) mármint a saját kezemmel, már bocsánat de nekem ez nem ment. Nagyon rossz érzés volt még ez is pluszban, hogy ennyit se vagyok képes megtenni a gyerekemért, pedig lehet hogy kézzel többet tudnék fejni, mekkora baromság már bocsánat, csak egy újabb lelki próbatétel lett belőle. Vannak olyan nők - köztük én is - akik nem tudnak fejni, mert egyszerűen nem indul be a tejleadó reflex a gépnek. Ennyi. Második gyereknél kipróbáltam! 2 hónaposan már szépen evett, jó nagy adagokat szopizott, ahogy kell, és kíváncsiságból elővettem a gépet. Nulla, semmi! fél óra után feladtam, addigra már lüktetett a mellbimbóm, és kb 10 csepp lötyögött az üveg alján. 


5. Ha nem eszel "rendesen" nem lesz tejed - HAMIS
Nem, ahogy a várandósság alatt, úgy a szoptatás idején sem kell kettő helyett enni. Én sajnos csak híztam ezen időszakok alatt, mindkét gyerek esetén, szóval nálam a szoptatás alatti fogyás ismeretlen fogalom. Persze, nem vagyunk egyformák, és ha Te extrémen elkezdesz fogyni a szoptatás alatt, és érzed, hogy szükséged van plusz tápanyagra, akkor meg kell emelned a napi kalóriabeviteled. De nem törvényszerű hogy mindenkinek így kell tenni, és nem is garantálja a tejmennyiség növekedését ha teletömöd magad.

+1 Az anyatejes babák kevesebbszer betegszenek meg
Hagyjuk már ezt! Ha így van akkor a mi ovinkban csak tápszeres gyerekek vannak, mert télen kb egy csoportba is össze lehetne vonni az óvodát annyi a hiányzó. Lehet hogy gyorsabban meggyógyulnak, akik csak anyatejet kaptak az első fél évben, nem tudom, nem kizárt, de hogy csak ennyin múlna az egészség azt kötve hiszem! Mi van akkor azokkal a gyerekekkel, akik fél évig anyatejet kapnak, aztán meg a kedves szülők tesznek rá hogy mit kap a gyerek, és kekszen meg halrudacskán nőnek fel, se egy gyümölcs, semmi változatosság. Hát azokkal sincs semmi! Lehet hogy egészségesebbek lesznek felnőtt korukra, mint az én gyermekeim, akik kilószámra eszik a gyümölcsöt, kapnak mindenféle vitaminokat és legjobb tudásom szerint kiegyensúlyozott, változatos táplálékban részesítem őket. Nem lehet tudni sajnos.


Ti mivel egészítenétek ki a listát?
Anett


0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

 

Beautycrumbs Copyright © 2011 -- Template created by Beautycrumbs -- Powered by Blogger