2016. július 21., csütörtök

Tippek, trükkök a hozzátáplálás rögös útjára


Nyugi, ez nem egy receptes gyűjtemény lesz, még csak nem is arról fog szólni hogy nálunk milyen kedvenc pürék, nasik, babakaják voltak, hanem inkább azt a néhány hasznos kis praktikát szeretném leirni ami nekem megkönnyitette ezt az egész folyamatot. És amit előtte persze teljesen másként terveztem :)

Ne siesd el, de gondolkozz előre!

Én úgy vagyok vele hogy nem szabad siettetni a hozzátáplálást, az egy dolog hogy a négy hónapos is kinézi a falatot a szádból, de ez csak kiváncsiság az új dolgok iránt, az emésztése még nem készült fel az ételek bevezetésére. Szerintem a 6 hónapos kort simán meg lehet várni, már csak azért is mert hiába kezded el előbb, attól még nagyon sokáig nem fog mennyiséget enni semmiből, igy nem tudsz kiváltani esetlegesen egy étkezést sem. Viszont nem árt előre gondolkodni és számolgatni kicsit, hogy mikor is éri el majd azt a kort mikor kóstoltatnál, és hogy akkor milyen gyümölcs/zöldség lesz éppen aktuális, mint friss áru. Nekünk szerencsénk volt mert januári gyerek lévén pont időben értek a gyümölcsök, de egy nyáron született gyerek esetében megéri kicsit előre gondolkodni és eltenni ezt-azt a fagyasztóba. Én ezeket tettem el a hideg téli napokra:

  • meggy, cseresznye szemenként fagyasztva, majd bedobozolva kis ételtárolókba és felcimkézve mikor tettem el és mi is az pontosan. 
  • barack, körte és szilva pürésitve, héját lehúzva botmixer alá vetettem, majd szintén ételtároló kis dobozkákba tettem őket ahogy a bogyós gyümölcsöket is.
Télen nagyon jól jöttek egy kis változatosság gyanánt, jó volt felidézni a nyár izeit és a finom nyári édes gyümölcsök nagyon jól jöttek a glutén illetve a tejtermékek bevezetésénél.

A hússal is csak könnyedén

Bevallom eleinte mindig frissen főztem a kis húskockákat de rövid idő alatt "meguntam" vagyis inkább úgy mondom hogy nem volt túl praktikus ez a fajta hozzáállás. Egy idő után zavarni kezdett a kötelező húsos étel készitése, mert ha a gyereknek két kocka húst megpárolok, mi legyen a többi hússal, azzal is kell valamit kezdeni még ha épp nem is szándékoztam húst enni aznap. Mivel elég sokáig külön főztem neki ezt is, mint a zöldségeket - vagyis nem a húslevesből vezettem be a húst - ezért kellett egy praktikusabb megoldás. Végül az vált be hogy előre megfőztem a kockákat majd lefagyasztottam jégkockatartóban, és ha kellően átfagytak betettem őket egy jól záródó dobozkába. Igy egy hétre előre el volt készitve a húsadag és mikor kellett csak kivettem amennyit gondoltam aznapra és ha kiolvadt lehetett is pürésiteni.

Később a zsiradékok bevezetésénél a sült hússal is elvégezhető ez a folyamat, bár akkoriban rákaptunk a natúr szeletekre, igy kvázi a miénkből kapott (mármint a fűszerezés előttiből).

A fűszerezésről

Sokan mondják (gondolják) hogy persze hogy nem eszik a gyerek, ha ilyen izetlen ételt kellene ennem én sem enném meg. Nos, ez csak félig igaz, a tapasztalat nálunk azt mutatta hogy eljön az az idő mikor tényleg már nem szivesen eszi a megszokott "semleges" izeket és kell bele valami más, valami több. Mondjuk egy csipet só és petrezselyem (kb 7 hónapos kortól), később pedig egy kis hagyma, bazsalikom és a többi zöldfűszer. Persze ezekre is igaz hogy kóstoltatni kell őket párszor :) Mikor én elkezdtem a fűszerek használatát többé már nem kellett trükköznöm a zöldség kombinációkkal, mindent sokkal könnyebben elfogadott önmagában is. Tudom, hogy sokan vannak a só ellen (és a cukor ellen is) nekem a védőnőm azt tanácsolta hogy egy pici csipet kiemeli az ételek izét, a túl sok pedig elnyomja, az izfokozókat pedig felejtsem el. Mondjuk én amúgy sem vagyok egy nagyon fűszeres tipus, és sótlanul főztem mindig is - vagyis ami nekem pont jó az másnak sótlan lesz az biztos. Szóval mikor eljött a "fűszerek ideje" én bátran bevezettem őket Szofi legnagyobb megelégedésével.

Persze tudom hogy minden gyerek más, és a kóstoltatás pillanatában úgyis eldől hogy hogyan tovább, megyünk előre és próbálkozunk még vagy épp parkolópájára tesszük az adott élelmiszer csoportot. Akkor sem kell elkeseredni ha épp elsőre (vagy másodszorra, akár harmadszorra...) sem járunk sikerrel, türelem teli hasat terem :)

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

 

Beautycrumbs Copyright © 2011 -- Template created by Beautycrumbs -- Powered by Blogger